سفارش تبلیغ
صبا ویژن











پراکلیتوس آمده

به حمایت ازموج اعتراضی که گل دختر به راه انداخته من هم خواستم مطلبی بنویسم .بیایید ببینیم که استاد مطهری نظرش درباره حجاب چیه ؟
به حجاب ، پوشش هم گفته میشه اما بیشتر به معنی پرده یا حاجب ست .استعمال کلمه حجاب در مورد پوشش زن یه اصطلاح جدید ست . در قدیم به خصوص فقها کلمه ((سَتر )) که به معنی پوشش است رو به کار می بردن .کاش این کلمه هیچ وقت عوض نمی شد و ما همیشه همون کلمه پوشش رو به کار می بردیم چون همون طور که گفتم کلمه حجاب به معنی پرده ست و اگر در مورد پوشش زن بکار میره به اعتبار پشت پرده بودن زن ست و همین باعث شده که خیلی ها گمان کنن که اسلام خواسته زن همیشه پشت پرده و توی خونه زندانی باشه مثل زنای ایران قدیم .
اصلا میدونی زمان داریوش مقام زن به چقدر پایین اومد ، زنها زمان عادتشون واجب بود که گوشه نشین بشن ؛ زنان طبقات بالا وقتی می خواستن بیرون برن باید تو تخت روان رو پوش دار از خونه بیرون می اومدند و زنان شوهر دار هم حق نداشتن که هیچ مردی ولو پدر یا برادرشون رو ببینن .در ضمن توی نقاشی های ایران باستان بر جای مونده صورت هیچ زنی دیده نمی شه .اگه کسی یه زن خوشگل داشت باید از ترس شاه ایران زنش رو مخفی می کرد .(برگرفته از تاریخ تمدن جلد اول)
- یه سوال فکر می کنی این پوشش که ما ایرانی ها داریم از عربها یاد گرفتیم ؟
توی کتاب نگاهی به تاریخ جهان،جواهر لعل نهرو، جلد اول صفحه 328 به طور خلاصه این جوری نوشته :
((در میان زنان عرب رسم حجاب وپرده نبود و زنان عرب جدا از مردان عرب نبودن و پنهان از اونا زندگی نمی کردن بلکه در اماکن عمومی حضور داشتن به مسجدها و مجالس وعظ و خطابه می رفتن حتی خودشون به وعظ وخطابه می پرداختن . اما عربها هم به تدریج رسمی رو که در امپراطوری مجاورشون یعنی ایران وجود داشت رو گرفتن با اینکه عربها امپراطوری ایران رو به پایان رسوندن اما خودشون گرفتار عادت و آداب ناپسند این امپراطوری شدن و رسم جدایی زن واز مردان وپرده نشی زنها در میان عربها به وجود اومد و تدریجا" سیستم ((حرم )) آغاز شد. ))
بر اثر معاشرت اعراب مسلمون با تازه مسلون های غیر عرب ، حجاب از آنچه در زمان رسول خدا صلی الله علیه وآله وجود داشت شدیدتر شد نه اینکه فکر کنید اسلام اساسا" به پوشش زن هیچ اهمیتی نداده .
پوشش توی اسلام یعنی زن خودش رو در معاشرت با مردها خودش رو بپوشونه وخود نمایی نکنه .درآیات مربوط به حجاب اصلا کلمه ((حجاب )) وجود نداره چه در سوره ی مبارکه نور وجه در سوره مبارکه احزاب ؛ توی این آیات فقط حدود پوشش وتماس های زن ومرد رو ذکر فرمودست ؛ آیه ای که در اون کلمه ((حجاب )) بکار رفته مربوط به زنان پیغمبرست .مسئله حجاب صفحه 73.
- می پرسی پوشش نا مناسب از کی شروع شد ؟
بیش از چهار قرن پیش که توی اروپا خدا از صحنه زندگی غایب شد و در کلیسا عزلت گرفت .معنویت به یه گوشه خزید و استخوان بندی فرهنگ وتمدن غرب ، یه استخوان بندی مادی شد این وقت بود که انسان هم با یقیه حیونها هیچ فرقی نکردفقط یه ویژگی داشت اون هم اینه که باهوشه یه چند سالی توی این طبیعت زندگی می کنه بعدش هم میمیره و دیگه هم هیچ .
توی این فرهنگ هیچ فردای بعد از مرگ وجود نداره و هیچ بهشت و جهنمی هم نیست ، فقط باید از این عمر محدود ش لذت ببره ویکی از لذت ها هم لذت تن ست .
این تحول همزمان با رنسانس در فرهنگ غرب بوجود اومد وانسان رو از خدایی و معنوی بودن جدا کرد. به دنبال رنسانس سبکی توی اروپا بوجود اومد که در اون ((انسان ))اصل وهمه چیز بود،اما نه انسانی که در خود حقیقتی آسمانی داره . توی نقاشی های قبل از دوره رنسانس حضرت مریم با چهره ای معصوم و ملکوتی نقاشی می شده اما بعد از رنسانس از او چهره ای همانند چهره زنان کوچه و بازاری به تصویر کشید ه اند .  

 - حالا می پرسیبی حجابی چه جور وارد ایران شد‏؟
یکی از ثمرات هجوم غرب به ایران همین تغییر لباس قشر های مختلف بود که در زمان طاغوت به صورت زور توسط رضا خان ، صورت گرفت و امروزه هم با تهاجم فرهنگی وبا سر دادن  (تساوی حقوق )( آزادی)ویا ترقی را وارد ایران کردند و کسانی که غرب زده شدند وفرهنگ غرب را پذیرفتند و تغییر لباس آخرین وبیرونی ترین پوسته ای بود که در وجود آنها تغییر کرد. (برگرفته از فرهنگ برهنگی وبرهنگی فرهنگی)

 


نوشته شده در پنج شنبه 89/6/4ساعت 9:0 صبح توسط ستاره قطبی نظرات ( ) |


Design By : Pichak